Lifestyle | Healthy Life #6 – Stress

13/12/2015, In: Lifestyle
0

 

Ik denk dat iedereen het woord wel kent: Stress. Ook denk ik dat er veel mensen zijn die dit woordje volledig onderschatten. Want stress, bepaald voor een heel groot deel hoe wij ons voelen. Zelf heb ik een HAAT/liefde verhouding met stress. Dat klinkt raar, maar aan de ene kant ben ik blij dat ik stress kan ervaren. Want stress is een waarschuwing voor je, om het rustiger aan te doen. Alleen dan moet je de waarschuwing wel doorhebben en er wat mee doen.

Ik heb hier eerder een artikel over geschreven, die je kan lezen als je hier klikt!
Toch wilde ik in dit geval nog even aandacht aan Stress besteden. Waarom? In mijn vorige artikel heb ik een aantal tips, waardoor je minder gestresst gaat worden. Dit zijn dus ‘oplossingen’ voor het gevolg. Maar ik denk persoonlijk dat het belangrijker is om het probleem aan te pakken bij de oorzaak. Dus het voorkomen dat je gestresst bent, is beter dan er dan pas wat aan te doen. Natuurlijk kan je het niet altijd voor zijn en is dat echt niet een enorm probleem. Maar als je van jezelf weet dat je om bepaalde dingen gestresst raakt, dan kan je hiermee omgaan.

IMG_9921

Als ik dan kijk naar mezelf raak ik van een aantal dingen gestresst, namelijk:

* Als het niet duidelijk is wat er van me verwacht wordt.
* Als ik niet weet of duidelijk heb wanneer ik waar moet zijn.
* Als ik zonder boodschappenlijstje in de supermarkt sta.
* Als ik te weinig slaap heb, waardoor ik het overzicht kwijtraak
* Als ik te veel in te weinig tijd wil

 

Nu heb ik daar voor mezelf een goede oplossing voor bedacht en het is eigenlijk heel simpel. Ik kan dus in die zin voorkomen dat ik in de stress schiet, omdat ik deze dingen al onder controle heb. Het is dus een goed idee om te kijken waarom je gestresst wordt, en dan te bedenken wat je hieraan kan doen. Natuurlijk kan je niet alles voorkomen, maar dan heb je nog altijd de tips van mijn vorige artikel.

IMG_9919

Mijn oplossing is plannen. Ik heb een leuke agenda gekocht, waarin ik per week mijn planning maak. Dan schrijf ik op wanneer ik moet werken en wanneer ik kan invallen. Alle afspraken heb ik in mijn telefoon staan en dan plan ik ze in mijn agenda voor de week. Zo heb ik een duidelijk overzicht, wat ik zelf een beetje mis op mijn telefoon.Ook maak ik een lijstje per week wat ik nodig heb in de supermarkt, die ik altijd kan aanvullen en door kan strepen wat niet meer nodig is. Dan heb je altijd een lijstje. Ook heb ik een notitieboekje, waarin ik (op een drukke dag) een lijstje maak met dingen die ik te doen heb. Die streep ik daarna door, waardoor het in mijn hoofd niet zo druk aanvoelt en ik meer overzicht heb.

 

Natuurlijk kan het zijn dat jij om hele andere dingen in de stress schiet, dat is logisch, we zijn niet allemaal hetzelfde. Stel dat je op school zit, en dan krijg je aan het einde van een blok enorm de stress, omdat je nog zoveel dingen moet doen. Maak dan aan het begin van het blok een planning, die ook haalbaar is, waardoor je niet alles op het laatste moment doet en het rustiger hebt. Eigenlijk is de oplossing PLANNEN! Ja, ik moet bekennen dat ik op de juiste weg ben, maar zeker nog niet een ster, maar daar gaat verandering in komen, want aldoende leert men.

Ik heb ook al een keer eerder een artikel geschreven over plannen, als je die wilt lezen, klik dan hier!
Dit zijn verschillende manieren van plannen, het is even kijken wat voor jou het beste past, maar voor iedereen is er wel een manier!

 

Q: Hoe zorg jij ervoor dat je niet in de stress schiet?

 afsluiting artikel

 

 

Er zijn nog geen reacties. Wees de eerste!

Laat een reactie achter

Silvia Zaaijer

Blogger 💻| YouTube 📹| 27🎈| Vegan🌱 | Running 🏃🏼‍♀️| Fotografie 📷| Health 🍎|Yoga🙏🏻 | 💌info@maandagmorgenmodel.nl

Bloggers Keurmerk