Healthy #5| Stress

06/06/2015, In: Healthy, How to/Tips, Lifestyle, Personal
0

STRESS! Het woord zou verplicht met hoofdletter geschreven moeten worden. Als ik een woord intens haat, dan is het wel het woord STRESS!
Wat kan een mens zich rot voelen als het stress heeft, ik zeg wel eens: ‘dit kost me 10 jaar van me leven’
Het is natuurlijk ook per mens verschillend, sommige mensen zullen heel goed tegen stress kunnen en andere mensen (zoals ik) totaal niet. Dit betekend niet dat ik overal gestrest om ben, want gelukkig is dat niet het geval. Maar omdat ik een gevalletje: ‘Ik heb zo me stress momenten’ ben, wilde ik hier toch even een artikel over maken. Wat voor mij stress momenten zijn, zijn:
op vakantie gaan en tijd te kort komen en me moeten haasten. Maar dat is allemaal goed op te lossen met een goede planning en laat ik daar nou net goed in zijn!

IMG_6115

 

Even bij het begin beginnen, wat is stress?

Stress is eigenlijk gewoon spanning. Je hebt altijd een beetje spanning nodig om goed te kunnen functioneren. Deze spanning zorgt er namelijk voor dat je lichaam klaar is voor actie. Pas wanneer er teveel spanning aanwezig is, leidt dit tot klachten. Vaak wordt alleen dit stress genoemd.

Bij stress maakt je lichaam zich klaar om te vechten of te vluchten. Je hersenen geven een signaal af waardoor je lichaam het hormoon adrenaline gaat maken. Hierdoor gaat je hart sneller kloppen, je ademhaling gaat sneller en je spieren spannen zich aan. Er gaat meer zuurstofrijk bloed naar je hart en spieren toe en minder naar bijvoorbeeld je spijsverteringskanaal. Op die manier kun je optimaal reageren op het ‘gevaar’. Als het gevaar na een paar minuten nog niet geweken is, maakt je lichaam ook nog cortisol aan, een ander stresshormoon dat je ‘paraat’ houdt.

De effecten zijn normaal gesproken van korte duur, waarna je lichaam even de tijd nodig heeft om zich te herstellen. Als de stress te lang aanhoudt, kun je overspannen raken of een burn out krijgen.

Wil je hier meer overlezen klik dan op de bronvermelding hieronder.

(Bron)

IMG_6116

 

Iedereen, maar dan ook echt iedereen, kan last hebben van stress. Bij sommige mensen zul je het eerder herkennen. Maar met deze tips, kan ook jij veel minder last hebben van stress.

Tip 1:  Maak een haalbare planning!
Niks is zo stress stimulerend als een planning die niet te halen is, kijk daarom of je genoeg tijd hebt en lukt het niet, misschien moet je dan wat dingen afzeggen. Niemand kan op twee plekken tegelijk zijn.

Tip 2: Maak een mooie planning.
Ik vind het heel leuk om me planning op te leuken, zo ga je met plezier plannen en ben je minder gestrest.

Tip 3: Neem tijd voor jezelf.
Merk je dat je gestrest ben, neem dan even een moment voor jezelf. Je hebt het echt even nodig. Je kan een boek of tijdschrift lezen of even ontspannen te tijd nemen voor je lunch. Maar je kan ook uitgebreid je nagels lakken en een maskertje doen.

Tip 4: Plan momenten in met vrienden
Als je druk druk en nog eens druk bent, zijn vrienden het eerste die je minder gaat zien. Het is juist goed om (ook als het druk is) bewust tijd te maken voor je vrienden en je lekker te ontspannen.

Tip 5: Zeg ‘Nee’
Als je weet dat je het ontzettend druk hebt komende week, dat je blij bent dat al je dingen die je wilt doen, gedaan kunnen worden. En dan komt een collega naar je toe of je iets voor hem/haar wilt doen. Durf ‘nee’ te zeggen. Dan natuurlijk niet meteen NEEEEEEE! Maar leg even uit dat je het deze week zo druk hebt, dat je het nu niet red, maar (bijvoorbeeld) volgende week wel.

Tip 6: Denk niet te ver vooruit.
Je plant misschien wel verder vooruit, in mijn geval plan ik per week. Maar denk niet te ver vooruit. Juist door het te plannen, kan je het uit je hoofd zetten, zodat je je kan focussen op het moment waar je nu bent. Waar ben je nu mee bezig en doe dat met de volle aandacht, maak het af en ga verder met het volgende. Wat niet lukt, dat lukt niet, zo simpel is het eigenlijk. Nu weet ik ook wel dat je echt niet bij al het werk kan zeggen om 17.00 ik ga naar huis en me werk is niet af. Maar over het algemeen zou het wel kunnen.

Tip 7: Ontspan…
Ik heb een hekel aan als mensen tegen mij zeggen ‘ Silvia, je moet even ontspannen’ Dan komt er echt een irritatie bij mij naar boven en zou ik het liefst willen schreeuwen: ‘NEEEE DAT BEPAAL IK ZELF WEL!’ Maar tja, er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Je hebt je ontspanning gewoon nodig, of je dat doet door te sporten, series te kijken of wat dan ook. Pak die momentjes ook, want die heb je zo hard nodig!

 

Q: Kan jij goed tegen stress?

Slotfoto Artikel

 

  1. Pingback: » Lifestyle | Healthy Life #6 – StressMaandagmorgenmodel

  2. Beantwoorden

    Just desire to say your article is as amazing. The clearness in your post is just excellent and i could assume you are an expert on this subject. Well with your permission allow me to grab your RSS feed to keep updated with foorictmhng post. Thanks a million and please continue the rewarding work.

Laat een reactie achter

Silvia Zaaijer

Blogger 💻| YouTube 📹| 27🎈| Vegan🌱 | Running 🏃🏼‍♀️| Fotografie 📷| Health 🍎|Yoga🙏🏻 | 💌info@maandagmorgenmodel.nl

Bloggers Keurmerk