Mini Yoga work-out

13/01/2017, In: Health
0

Yoga, voor de één klinkt het misschien heel suf en voor de ander klinkt het geweldig.
Ik vind yoga echt ge-wel-dig!
Waarom?
Omdat ik door de oefeningen mijn lijf onder controle heb, mijn lijf wordt sterker en ik zorg dat ik dus letterlijk lekkerder in mijn vel zit.

Ik kan me voorstellen, als je denkt suf.. dat het bevestigd wordt door sommige lessen.
Yoga kan op zoveel verschillende manieren, dat ik ervan overtuigd ben dat er voor iedereen een soort yoga is die bij je past. Als je er maar voor openstaat.

Hieronder wil ik mijn favorieten poses met jullie delen, hoe ik ze doe en waar ik altijd op let. Wel wil ik even zeggen dat ik geen yoga-instructeur ben en ik hiervoor geen opleiding heb gehad. Dit zijn puur mijn eigen ervaringen met yoga en dit heb ik in de afgelopen jaren geleerd.

De poses hieronder kan je zien als een ‘mini work-out’. Ik houd de poses één minuut lang aan, dat klinkt weinig, maar zo voelt het echt niet. Houd je het niet een minuut vol, prima, dan ga je voor een halve minuut. Ik herhaal de pose dan drie keer. Wat het belangrijkste aan yoga is, dat je luistert naar je lichaam, naar jouw grenzen. Het is geen wedstrijd, maar je leert stap voor stap jezelf te ontwikkelen.

 

De eerste pose: Lunge Twist

 

1. Neem een stap naar voren en laat je achterste been zakken, houd je rug recht en je knie boven je voorste enkel.
2. Laat je benen zo staan en draai met je rug naar de zijkant, voor de twist.
3. Wil je meer uitdaging? Pak dan met je hand, die het dichtst bij je achterste been is, je voet.

Deze oefening vind ik heerlijk om mijn benen en mijn rug te stretchen. In de eerste afbeelding zie je een standaard lunge. Ga echt pas naar de volgende afbeelding als de eerste goed is gelukt, forceer niks! De tweede afbeelding is de lunge met de twist in je rug, heerlijk om je rug weer even los te maken, vooral als je veel hebt gezeten. De derde afbeelding is voor de extra stretch, als je denkt dat je benen nog niet genoeg hebben gehad, kan je je hiermee nog verder uitdagen.

 

De tweede pose: Pigeon Pose

1. Leg je been naar voren (met je knie opzij) en je andere been naar achteren. Ga zo laag mogelijk in je heupen zitten en houd je rug zo recht mogelijk.
2. Kan je nog verder, dan kan je ervoor kiezen om je bovenlijf naar voren te doen. Kijk hoever je komt, je kan er ook voor kiezen om op je onderarmen te leunen. Of je strekt je armen helemaal naar voren.

De eerste afbeelding is de orginele ‘Pigeon pose’, die ervoor zorgt dat je heupen flexibel worden. Wil je meer dan kan je afbeelding twee, dat is namelijk de ‘Sleeping pigeon’.
Dit is een van mijn favorieten poses, die ik altijd doe als ik spierpijn in mijn benen heb. Ik kan ze dan zo strekken, dat het wat losser komt te zitten en ik minder stijf ben. Ook als ik last heb van mijn onderrug, is deze pose ideaal.

 

De derde pose: Foward Fold.

1. Ga in een spreidstand staan, voeten buiten de heupen.
2. Buig langzaam voorover en laat je nek en je schouders hangen.

Dit is een pose die heel simpel lijkt en oogt, maar zeer effectief is. Ook merk je gauw bij deze oefening, als je hem vaak uitvoert, snel verbetering. Je merkt al verbetering als je hem eerst in begin van je work-out doet, en daarna aan het einde. Aan het einde kom je dan al snel verder dan aan het begin.

 

De vierde pose: Plow Pose

1. Ga op je rug liggen met je benen recht omhoog.
2. Ondersteun met je handen je onderrug en laat je benen over je heen vallen. Zover als het voor jou prettig is.

Toen ik deze houding zag, die ik enorm fijn vind voor mijn rug, moet ik meteen aan vroeger denken. We heeft er nou niet zo op het grote bed van je ouders gezeten, of ben ik echt de enige? Maar dit is echt een van mijn favorieten!!

 

De vijfde pose: seated twist

 

1. Ga op je mat zitten, met een rechte rug en je voeten recht naar voren.
2. Doe een voet over je andere been en draai een twist met je rug, zorg wel dat je rug recht blijft.

Deze oefening is erg lekker om je rug los te maken, zonder echt in een hele rare positie te gaan zitten. Deze poses kan ik zelf ook best lang volhouden, omdat het eigenlijk ook wel lekker zit!

Dit waren een paar van mijn favorieten poses van de yoga, er zijn er echt zoveel meer. Er zit vast wat tussen wat jij fijn vind. Het voordeel van yoga is dat je, op je jouw niveau, je lichaam kan trainen. Je word flexibel op je juiste plaatsen en je traint ook zeker je spieren ermee. Ook als je spierpijn hebt, dan is yoga ontzettend lekker om even te ontspannen.

Q: Wat is jouw favorieten yoga pose?

Er zijn nog geen reacties. Wees de eerste!

Laat een reactie achter

Silvia Zaaijer

Blogger 💻| YouTube 📹| 27🎈| Vegan🌱 | Running 🏃🏼‍♀️| Fotografie 📷| Health 🍎|Yoga🙏🏻 | 💌info@maandagmorgenmodel.nl

Bloggers Keurmerk