Bookreview: De Poepdokter – gezond van mond tot kont.

15/03/2019, In: Books, Lifestyle
0

Mijn eerste indruk van het boek was positief. Ik had er al kennis mee gemaakt op de Gezondheidsbeurs en bleef nieuwsgierig, want je darmen zijn tenslotte te tweede brein. Het zou toch helemaal niet slim zijn om niks van je tweede brein te weten. Het kan je namelijk zoveel vertellen en dat doet mijn tweede brein ook zeker, maar ermee communiceren is natuurlijk een ander verhaal. Daarom wilde ik me graag verdiepen in de weg van mond naar kont, wat heeft mijn lijf te vertellen en hoe ga ik hierna luisteren?

In je darmen leven miljarden bacteriën. Je bacteriën hebben invloed op jou – maar jij ook op je bacteriën! Als jij aardig bent voor hen, zijn zij lief voor jou. In dit ‘luchtige’ boek over de darmen en darmflora vertelt Nienke Tode-Gottenbos hoe je de bacteriën in je lichaam tevreden houdt.
Verstopping, dunne ontlasting of een opgeblazen gevoel… Darmklachten komen steeds vaker voor en als je ziet wat we onze darmflora dagelijks aandoen, is dat ook niet zo vreemd. Gelukkig kun je zelf veel verbeteren – door anders te eten en je leefstijl aan te passen. In dit boek leer je hoe. Met als resultaat: meer energie, een gewicht dat bij je past én een goede spijsvertering. Niet alleen voor nu, maar ook voor later. Voortaan weet je wat je voor je darmen kunt doen! Met handige tips, recepten en vooral veel humor leer je (van) alles over:
Je spijsvertering (en hoe die eigenlijk werkt)
Je darmflora (en wat die allemaal doet)
Welke voeding en leefstijl je beter achterwege kunt laten (en waarom)
Wat je kunt eten om je darmflora gezond te houden (en hoe je dat maakt)
Wat je zelf kunt doen als je spijsvertering niet lekker loopt (en wat je beter aan een professional kunt overlaten)

Mijn mening over dit boek is zeer positief. Het is op een leuke manier geschreven met luchtige humor. Het is ook een realistisch boek, waarin geen wondermiddeltjes worden aangeraden. Het is duidelijk en op zich ook logisch, wat zijn we toch vervreemd van ons lichaam. Het is ook leuk dat er recepten is staan om melk te maken en bijvoorbeeld zuurkool. Iets wat ik zeker ga uitproberen. Het boek is makkelijk te lezen, waardoor het laagdrempelig is. Ook al ben je geen lezer, dan is het boek nog steeds makkelijk te doen en goed als je je wilt verdiepen. Ook de mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik het woord ‘poep’ het aller-grappigst vind, van alle woorden die ik ken. Dat ik het woord niet kan typen, zonder een grijns op mijn gezicht te krijgen en zelfs het woord niet kan zeggen of aanhoren zonder te moeten lachen. Ja, misschien ben ik gewoon heel kinderachtig, haha! Wat ik altijd deed als ik voor de kleuters stond (als leerkracht) was in de kring het woord poep spellen. Als de kinderen wisten wat voor woord het was, dan mochten ze hun jas pakken. Ik kon natuurlijk meteen aan de gezicht zien wie het wist en dan pakten ze, al giechelend, hun jas. Geweldig! Daar genoot ik echt van. Dus mijn interesse in de darmen, dat is zeker een deel waarom ik dit boek wilde lezen. Ook heb ik geleerd dat, stiekem wist ik het ook wel, dat toegevoegde suikers ook slecht zijn voor je darmen. Soms is het gewoon fijner om je kop in het zand te houden, of in dit geval, je kop in de toegevoegde suikers. Dat zal zeker een hele uitdaging worden, maar ik ga me daar zeker in verdiepen.

Conclusie, ik ben heel erg tevreden over het boek en ik raad het je ook zeker aan. Als ik een cijfer zou geven van een 0-10, dan is het een dikke 8! Het is een mooie toevoeging aan de boekenkast, omdat het een boek is wat je er nog bij pakt als je ergens informatie over nodig hebt.

Er zijn nog geen reacties. Wees de eerste!